Bardia National Park - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Laurens en Martine - WaarBenJij.nu Bardia National Park - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Laurens en Martine - WaarBenJij.nu

Bardia National Park

Blijf op de hoogte en volg Laurens en Martine

12 November 2014 | Nepal, Pokhara

De afgelopen week hebben we doorgebracht in Bardia National Park. Dit park is minder bekend dan Chitwan, maar zeker niet minder mooi! Het park ligt erg afgelegen. Je kunt er heen vliegen, voor heel veel centjes, of erheen rijden met de bus, voor relatief weinig centjes. Natuurlijk kozen we voor de optie weinig centjes. Maar, natuurlijk is er een addertje onder het gras! Voor weinig centjes krijg je heel veel tijd in de bus. Op de heenweg hadden we een nachtbus die er 15 uur over deed vanuit Pokhara. 15 uur is erg lang, maar als je je op het ergste voorbereidt valt t allemaal best wel mee.
De nacht doorbrengen in een intens hobbelende en schuddende bus, terwijl er zo'n 200 eendagskuikens in dozen boven je hoofd luidkeels protesteren, is een hele ervaring. Desondanks hebben we nog redelijk geslapen en eenmaal in Bardia aangekomen lagen we zo lekker te slapen, dat de ophaalservice van onze lodge ons in de bus kwam wakker maken. Gelukkig is het in Nepal zo dat de 'bus-propper' (een soort conducteur die de hele bus volpropt en zelf buiten de bus hangt om uit te kijken naar nieuwe passagiers om erbij te proppen) uitstekend weet wie er waar uit moet. En als bonus zijn ze ook nog zo vriendelijk om je te waarschuwen als ze bij jou halte zijn, om vervolgens net zo lang te wachten als jij nodig hebt om uit te stappen.
Daarna mochten we met onze gare hoofden in een jeep stappen die ons naar de lodge bracht (het was zo'n 5 uur in de morgen en nog pikkedonker). Gelukkig was ons lemen huisje al klaargemaakt voor onze zielige slaperige hoofdjes en we zijn direct onder onze klamboe in slaap gevallen.

Toen we tegen 9 uur wakker werden stond de uiterst vriendelijke manager, samen met ongeveer 4 werknemers, klaar om het ons naar de zin te maken, aangezien wij de enige gatsen waren hadden ze er alle tijd voor. Heerlijk vers ontbijt (ik heb de Alloo Parantha ontdekt!!) en alle informatie over de verschillende safari mogelijkheden. 'S middags wilden we naar de olifantenfokstal en direct werd er aangeboden om een gids mee te sturen, want die was toch vrij die middag. De olifantenstal was mooi om te zien, we waren op tijd om de olifanten thuis te zien komen van het grazen en daarna hebben we toegekeken hoe ze een stofbad namen. Onze gids zei tegen ons dat we wel even wat dichterbij de kleinste olifant mochten komen (hij was denk ik 6 maanden oud). Het kleintje vond het wel mooi en we zijn kortstondig beslurfd.

De wandeling terug naar de lodge was al even indrukwekkend, want onze gids nam ons mee door de rijstvelden en langs allerlei huizen, over andermans erf. Niemand vond het raar dat er mensen over hun stukje grond liepen, behalve dan dat er nu 2 blonde mensen bij liepen. De kinderen van bijna alle dorpen die we deze reis tegen komen vinden het maar al te interessant en proberen vaak een praatje te maken met het kleine beetje engels dat ze kennen.

De volgende 3 dagen maakten we jungle/safari-wandelingen met een gids. Onze gids wist erg veel van de verblijfplekken van veel dieren en hij heeft ons dan ook verschillende onvergetelijke ervaringen laten beleven. het eerste (wilde) dier dat we zagen was een neushoornmannetje, dat bekend staat om zn aggressieve gedrag tegenover mensen. De gids maande ons tot stilte en zo hebben we het dier van dichtbij een bad zien nemen in de rivier. Toen we weer wegliepen maakten we iets te veel lawaai en besloot meneer neushoorn te doen alof hij de aanval in zou zetten. Rennen voor je leven heeft nu een betekenis, al zette hij de aanval niet door (godzijdank ;)).

Na een lange zit op een van de bekende tijger-oversteek-punten hebben we uiteindelijk 2 tijgers mogen aanschouwen. Kippenvelmoment voor mij als er ineens uit het gras zo'n mooi dier de rivier in wandeld.

Naast deze 2 giga-hoogtepunten hebben we ook een dubbelhoornige neushoornvogel (zeldzaam hier), een wilde otter (zeldzaaaam), axisherten, hogdeer, krokodillen, gavialen (ook al zeldzaam), langoeren, resusapen, 5 andere neushoorns (waarvan een jonkie), gedomesticeerde olifanten, te gekke insecten en heeeeel veeel vogels gezien.

Kortom, safari op zn best, met dieren overal en spanning omdat je om elke hoek een neushoorn tegen kan komen. Dat zorgde er af en toe voor dat ik me niet geheel veilig voelde als ik door het 3 meter hoge gras liep, maar onze gids Laxman, was erg op zn hoede.

De terugreis was al minstens net zo leuk als de heenreis. Deze lokale nachtbus deed er 18 (!!!) uur over, met kotsende mensen en hobbelige wegen terug naar Kathmandu. Even wennen aan de grote stad, met veel lawaai en auto's. En dan..dan gaan we Nepal verlaten en naar Thailand.

Nieuw land, nieuwe avonturen!

• 12 November 2014 - 09:22

Yvonne R.:

Wauw wat een mooie ervaringen! Dat genieten lukt dus wel :) Ik kan niet wachten tot we de fotos kunnen gezichtigen, wat moeten die tijgers en neushoorn een geweldige ervaring zijn geweest! Dit komt ook mijn to-go-lijstje ;) Geniet ze! x Yvonne

• 12 November 2014 - 18:13

Lisanka:

Waar is die like knop! Wat een prachtige dingen maak je weer mee :) Heerlijk op safari! Wilde je niet met die neushoorn mee de echte bush bush in? ;)
    Ben benieuwd naar de avonturen in Thailand :D

• 12 November 2014 - 21:34

Madeleine:

Haha, leuk :) Mooi verhaal weer!

• 14 November 2014 - 10:21

Annemarie:

Ooe wat gaaf1 heel veel plezier in Thailand! !

• 20 November 2014 - 16:57

Kelly:

Waow! Geweldig dat jullie een tijger in het wild hebben gezien!! De rest is ook super mooi natuurlijk.. Maar die TIJGER!!! Konden jullie dat op foto vastleggen? Ben benieuwd wat voor moois en spannends jullie in Thailand tegen komen. Veel plezier!

ps. Ik vertrek begin December weer naar Kameroen. Is een beetje uit de richting maar jullie zijn welkom als jullie nog niet uitgereisd zijn na 3 maanden ;)

• 07 December 2014 - 21:03

Rob Kegels:

Wat een gaaf verhaal, Laurens & Martine. Ik krijg ook wel weer de reiskriebels als ik jullie avonturen lees. Fantastisch als je twee tijgers en die andere bijzondere Aziatische dieren tegenkomt tijdens de safari's.

Groeten,

Rob